torsdag 9 oktober 2008

Första gången


Idag var det första dagen på hundkursen. Den började kl 19.00 och matte sa vilken tur att det är så mörkt ingen kommer att se alla fel vi gör. Nåja det var inte så mörk för hela gräsmattan var upplyst av stora strålkastare och jag spanade naturligtvis in alla hundarna på en gång. Brosan var där med sin matte och 6 hundar till. Jag försökte fara både hit och dit men matte hade ett stadigt tag i kopplet så efter ett tag gav jag upp iden att få rusa iväg och leka med de andra hundarna. Kanske det var bäst att uppföra sig för då brukar matte trolla fram lite godis. Vi började med att gå fint i kopplet och det gick riktigt bra tyckte matte och fiskade upp en köttbulle ur fickan. Sedan fick vi ligga ner och matte sprang runt mig och hoppade upp i luften och flaxade med armarna jag kunde inte annat än bara stirra hon såg faktiskt ganska dum ut. Men matte såg nöjd ut och klappade mig på huvudet och sa duktig hund som låg kvar. Sedan var det dags för inkallning. Matte sa att nu måste jag sitta fint och stanna kvar vilket jag gjorde och sedan gick matte ifrån mig och det var inte kul. Men så vände hon sig om och ropade och jag sprant fort fort fram till henne och satte mig ner och fick en godis. Sedan skulle matte göra samma sak igen men då tyckte jag det var nog och gjorde en repa på egen hand runt gräsmattan. Matte blev arg och skrek nej flera gånger och till slut tvärstannade jag och tittade på matte och hennes röst blev så mjuk och trevlig när hon ropade ja kom då gumman och då fick jag ju lov att springa fram till henne och sätta mig ner. Det som var tråkigt var att matte inte kunde fotografera då det var för mörkt så hon satte in en bild från i somras när vi hade varit på utflykt med mattes sportbil. Jag brukar alltid bli lite yr i bollen när vi åker öppet.

Inga kommentarer: