lördag 3 januari 2009

Januari 2009

Bäst att ge sig iväg innan matte börjar hojta
och har man tur kan man hitta den större sorten också "älgskit" som bara är mums men då gapar matte för hon är rädd att jag skall sätta i halsen.

.....måste stanna för här kryllar det av harlortar


......och en till......


Nu kör vi en runda matte
En liten kisspaus


Posh och jag har varit ute och promenerat. Det har fallit lite snö men det är knappt så man märker det. Jag tränar mycket inkallning med henne och att hon skall komma till mig och lämna boll eller goosedjuret när hon har sökt färdigt. Hon börjar bli duktig. Men ibland retas hon, springer fram till mig med bollen, tar en sväng och sticker iväg igen, då ryter jag "nej" och då kommer hon oftast in det är som att hon vet när matte menar allvar, då blir det mycket beröm och en godisbit. Det känns så skönt att kunna ha henne lös så mycket som jag kan. Vi har så lite störningar på våra småväger men det behövs bara en störning tex att någon kommer gåendes eller det står några personer i en trädgård för att fånga Poshs intresse. Men vi har tränat på att ändå ha henne lös i dessa situationer och hon stannar oftast vid min sida men jag måste säga "nej" för att hon inte skall dra iväg. Jag ser på hennes kroppsspråk så fort det är någonting som kommer och lyckas jag då få hennes uppmärksamhet kan jag oftast avstyra att hon sticker. Det som är bra är att om störningen är för långt borta lämnar hon inte min sida det är när störningen är ca 3 , 4 meter ifrån som hon knappt kan styra sig utan vill springa fram och hälsa.
Inne i stan är det så mycket störningar att hon igentligen inte bryr sig så mycket. Jag har inga större problem att möta hundar även fast andra hundar ibland gör utfall mot henne så tittar hon bara förvånat och så går vi vidare. Annat är det på hundkursen då blir hon alldeles vild av alla hundar. Konstigt va.
Klicka på bilderna för att göra dem större.

Inga kommentarer: